Nyugdjas
versenyzõ
Annak ellenre, hogy szinte mr brmilyen tpus j motorke- rkpr megvsrolhat haznk- ban, sokan mg mindig a rgi gpek bûvletben lnek. A Holls P20-team idn m- sodszor nyerte el a „vetern megbzhatsgi” vndor-kupt - 24 ra alatt 1934 kilomtert tettek meg egy 36 ves Pannnival.
A kunmadarasi replõtren lebonyoltott viadal hivatalosan nem verseny. Hla a brokrcia tvesztõjnek s a manapsg kiss zillt magyar motorsportnak, a rendezvny egyelõre nem szerepelhet a versenynaptrban. Ettõl fggetlenl mr hatodik ve nystlik itt gpeiket a vetern gpek megszllottjai, kztk a Martin Loicht, Kozma Tams, Almsi-Szab Ott s Farkas Gbor alkotta versenyzõgrda. Az vtizedes ismeretsgen alapul trsasg minden tagja tapasztalt motoros.
|
|
me a gyõztes csapat. Balrl Farkas Gbor, Kozma Tams, Almsi-Szab Ott s Martin Loicht |
|
Loicht egyetemi ramlstan-oktat, tbbszr indult a Man-szigeti 24 rs viadalon. Almsi-Szab 1993-ban specil 250-ben magyar bajnokknt vgzett, Farkas s Kozma pedig elismert motorzsonglõr. Vezetõjk, Frecska Jnos a Suzuki Holls mrkakereskeds motorkerkpr-szervizvezetõje, aki fõszerelõ, szervezõ s rajong egyben - tulajdonkppen a csapat mozgatrugja.
Made in Hungary
Az 1968-as Pannnia Csabai Bla tervei alapjn plt, kzel 800 ezer forintbl. A 70-es vek kzepn ksrletezõ szakember vezrlsi adatokat is tartalmaz fkpadi jegyzõknyve mra kzkinccs vlt, s a pannnisok biblijaknt tartjk szmon. Az ltala vizsglt kthengeres, kttemû P20-as blokk Frecskk motorjban mr japn hajtkarokkal s dugattykkal zemel, ha kell, 9000-es fordulatszm felett, sszehasonlthatatlanul hosszabb lettartammal. A teljestmnynvels jegyben mdostottk a vezrlst, vltoztattak a kompressziviszonyon, a gyertyk hõrtkn s az elõgyjtson, valamint megnveltk a karburtorfvkk s a kipufogk mrett. Ennek ksznhetõen a motormatuzslem 33 lerõt llt csatasorba, vgsebessge pedig meghaladja a 150 km/rt. Kihegyezettsgt mi sem bizonytja jobban, mint hogy 1:60 arny keverkkel is beri, termszetesen oktnszmnvelt versenybenzinnel (380 Ft/liter)s specilis olajjal (Castrol A747). Ebbõl megkzeltõleg 200 liter fogy el ktezer kilomter alatt, ami a 22,5 literesre nvelt zemanyagtartlyok rvn krlbell 9 tankolst eredmnyez.
|
|
A benzintartly „felhizlalsa” nem volt kis feladat. Elõszr hrom rszre vgtk, majd kt lemezcskot hegesztettek be tolds gyannt. Ezzel 22,5 literre nõtt a trfogata. |
|
Mivel a feltlts idõignyes dolog, s rtkes msodperceket von el a versenyzõktõl, kt tankot hasznlnak. Boxkills esetn a benzincsvekre szerelt gyorscsatlakozk segtsgvel egyszerûen leveszik a kirlt tartlyt, majd feltlttt prjt helyezik vissza.
Nem stagalopp
|
|
A dõlsszgn kitûnõen ltszik, hogy nem babra megy a jtk. Az idei versenyen 691 krt tett meg a gyõztes csapat,s elmondsuk szerint egyfolytban csszshatron motoroztak. Komolyabb baleset mgsem trtnt. |
|
A viadal termszetesen nem csupn az erõforrs megbzhatsgrl szl. A 2,8 kilomteres, rendkvl techniks, siknokkal s les kanyarokkal megtûzdelt plya komoly felfggesztseket s fkeket ignyel. A plusz merevtõkkel kiegsztett vzhoz ell mr nem a gyri rugstagok, hanem MZ teleszkpok kapcsoldnak, jcskn javtva az egyenesfutst s kanyarstabilitst. A lasstsrl erõsen mdostott T5-s Pannnia dobfk s MZ fkkar gondoskodik, no meg a Suzuki Wagon R+ kzifkbowden,
ami nem nylik s sokkal erõsebb a hagyomnyos motorbowdeneknl. Kln nehzsget jelent, hogy az erõprba nagyobb rsze jszaka zajlik. A rossz ltsi viszonyok az eredetinl jval erõsebb vilgtst kvetelnek (100 W), ehhez azonban t kellett alaktani a komplett elektromos rendszert. Tbbvi prblgats utn mra egyrtelmûen bebizonyosodott, hogy a Jawa genertor, a Honda egyenirnyt s feszltsgszablyoz a befut. A hts vilgtsrt elemes biciklilmpk felelnek, mghozz kettõ, mert ha a helyzetjelzõ elromlik, azonnal kiintik a versenyzõt.
rdekes, hogy a motorkerkpr piaci rtke gy sem haladja meg a 150 ezer forintot. Hiba a tbb szz befektetett munkara s az 1990 ta besprt tucatnyi dj, az reg Pannnit Magyarorszgon igencsak nehz lenne vesztesg nlkl eladni. Nincs hozz forgalmi, az Ecserin vsrolt vzban s a szmtalanszor tptett motorblokkon nincs azonost jel, teht csak hobbiclokra hasznlhat. Mgis sokan jelentkeztek mr, hogy megvennk, termszetesen klfldrõl. Frecska azonban nem akar megvlni a P20-astl, sõt, jvõre jra nyerni szeretne a kunmadarasi aszfaltcskon.
 Kovcs Zsigmond Fot:Hilbert Pter
|